En primer lloc, llegir vol dir interpretar i construir un esquema mental, per tant, una interacció directa entre el lector i el text, això vol dir que aprendre a llegir és arribar a comprendre que la lectura transmet missatges.
Quan un xiquet comença la seua etapa d'aprendre a llegir es pensa que ha de ser un procés mecànic i després adquirir la interpretació del missatge, però això és una ideologia molt errònia. Els xiquets/es quan comencen a aprendre a llegir han estat ja en contacte amb les paraules en el seu dia a dia, ja que en el carrer poden veure tota mena de cartells i això ja és un inici. Hi ha molts recursos que es poden utilitzar, com per exemple: llegir imatges, reconéixer la silueta textual (cartes, receptes...). Per tot això, cal evitar mètodes que ressalten un procés gradual amb destreses independents com vocals, síl·labes aïllades, paraules solte, deixant d'aquesta manera la comprensió del que es llig per al final i perdent oportunitats d'aprendre i valorar la finalitat més important de la lectura, és a dir, la comprensió del missatge.
En segon lloc, l'escriptura és un recurs de comunicació que permet representar el llenguatge oral per a transmetre missatges. El més important en l'aprenentatge inicial de l'escriptura és aprendre el sentit de comunicar i la forma de representar. També es va aprenent el traç de les grafies i el seu mecanisme d'articulació, però sempre partint d'un context significatiu que ha de ser un missatge.
Un altre aspecte important que ha de donar-se és el de produir missatges ja que la producció de textos desenvolupa el pensament i la capacitat comunicativa. El xiquet ha de tractar de traduir idees i pensaments propis al llenguatge escrit, usant tots els recursos dels quals disposa.
En segon lloc, l'escriptura és un recurs de comunicació que permet representar el llenguatge oral per a transmetre missatges. El més important en l'aprenentatge inicial de l'escriptura és aprendre el sentit de comunicar i la forma de representar. També es va aprenent el traç de les grafies i el seu mecanisme d'articulació, però sempre partint d'un context significatiu que ha de ser un missatge.
Un altre aspecte important que ha de donar-se és el de produir missatges ja que la producció de textos desenvolupa el pensament i la capacitat comunicativa. El xiquet ha de tractar de traduir idees i pensaments propis al llenguatge escrit, usant tots els recursos dels quals disposa.
L'objectiu principal de l’adquisició de la lectoescriptura és afavoreixer i propiciar canals de comunicació entre els xiquets/ es i amb el seu entorn social i cultural.
Des de un model constructivista, considerem la lectoescriptura com un procés global de construcció e interpretació de significats en entorns culturals alfabetitzats i es el que orienta la proposta curricular de la proposta educativa actual.
En conclusió, entenem l'aprenentatge de la lectoescritura com un procés interactiu, en el que es considera el paper actiu del xiquet i de la xiqueta amb la capacitat de reflexionar i buscar el significat de les idees i del pensament.
Des de un model constructivista, considerem la lectoescriptura com un procés global de construcció e interpretació de significats en entorns culturals alfabetitzats i es el que orienta la proposta curricular de la proposta educativa actual.
En conclusió, entenem l'aprenentatge de la lectoescritura com un procés interactiu, en el que es considera el paper actiu del xiquet i de la xiqueta amb la capacitat de reflexionar i buscar el significat de les idees i del pensament.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada