Les primeres experiències de lectura s'aprenen quan són petits en “llegir” signes i símbols, com per exemple senyals de trànsit, logos comercials, etc. No obstant això, l'aprenentatge de la lectura requereix un desenvolupament previ de diverses habilitats que han d'unificar-se.
El procés de la lectoescriptura requereix que el xiquet/a haja aconseguit nivells de maduració respecte a tres factors que intervenen, els quals són:
1. Desenvolupament de la psicomotricitat referit a la maduració general del sistema nerviós perquè el xiquet/a tinga la capacitat de dur a terme activitats motrius.
2. La funció simbòlica referit a la maduració del pensament simbòlic unit a un nivell de desenvolupament del llenguatge, perquè comprenga que l'escriptura transmet un missatge.
3. L'afectivitat que es refereix a la maduresa emocional que li permetrà no frustrar-se per l'esforç amb l'objectiu que puga aconseguir els automatismes corresponents a aquestes primeres etapes.
Aquests nivells s'aconsegueixen a l'edat de 6 anys, sempre que s'hagen realitzat activitats preparatòries. Les primeres experiències s'han de realitzar en un clima lúdic i creatiu, ja que pel contrari la pressió pot provocar rebuig.
Finalment, és important comprendre que no es pot esperar resultats a curt termini i que és primordial que el professor/a avalue la situació i determini l'inici i ritme del procés, tenint en compte que és preferible esperar que el nen aconseguisca la maduresa que requereix.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada