NIVELL DEL GARGOTEIG
Etapa del gargoteig desordenat (18 mesos): Aquests primers dibuixos no tenen sentit ni representen gens, perquè el xiquet encara no té cap control sobre els seus moviments. El xiquet/a només mou el braç. Al xiquet no l’interessa el color.
Etapa del gargoteig controlat (2 anys): El/la xiquet/a se va adonant de com els seus moviments afecten al paper i es sent atret en comprovar com el seu moviment afecta al seu entorn. Al xiquet/a ja li atrauen els canvis de color quan garabatea.
Etapa del gargoteig amb nom (+3 anys): El xiquet/a li dóna significat als gargots. Llavors, el xiquet no intentava dibuixar açò i no hi ha concordança de color.
NIVELL PRESIL·LÀBIC
-Diferencia el dibuix de l'escriptura.
-Reconeix que les cadenes de lletres són objectes del món, persones, animals, etc.
-Escriu en una línia horitzontal d'esquerra a dreta, emprant signes arbitraris. No crea noves formes o signes.
-Es concentra en les paraules com a globalitat.
-No percep la relació entre els signes del llenguatge escrit i els sons del llenguatge oral.
Per a estimular avanços en aquesta etapa:
- Materials escrits com per exemple: contes, revistes, periòdics, cartes, rebuts-
-Llegir-los anant amb compte que escolten i observen al lector convidar-los al fet que “lligen”
-Associar imatges amb textos perquè anticipen el contingut en relacionar-ho amb la imatge:
- Què dirà? Per què crees que diu açò?.
-Que dibuixen les seues experiències, jocs i diverses activitats.
-Motivar-los perquè “escriguen” sobre el que van dibuixar
-Escriure en la seua presència allò que és necessari recordar: acords de grup, la qual cosa ha de transmetre als seus pares, dates i uns altres.
Etapa Mitjana
-Comparar paraules d'un text identificant la més llarga i la més curta.
-Descriure característiques d'objectes, animals, persones a partir de la lectura dels seus noms.
-Trobar semblances i diferències entre paraules.
-Posar cartells amb el nom dels objectes de l'aula i de diversos ambients del col·legi.
-Organitzar el “banc de paraules” amb les targetes del vocabulari visual bàsic que van coneixent. Serviran com a referent i suport permanent.
-Realitzar jocs per identificar paraules en un text o en un conjunt de targetes del banc de paraules.
-Resoldre endevinalles amb les paraules del vocabulari visual bàsic. La professora diu les característiques d'alguna cosa i els nens han de mostrar la targeta amb la imatge i nom corresponent.
NIVELL SIL·LÀBIC:
- Estableix correspondència entre el so sil·làbic i la seua grafia.
- Continua usant les hipòtesis de quantitat i varietat.
- Cerca diferències gràfiques en els escrits perquè “dues coses diferents no es poden escriure igual”.
Per a estimular avanços en aquest nivell:
Per a exercitar l'atenció, percepció visual i auditiva, memòria visual, comparació, classificació de paraules:
- Trobar paraules amb el mateix so al centre.
- Aprendre, dir, crear rimes i embarbussaments.
- Identificar les síl·labes d’una paraula (colps de veu) amb palmades, col·locant una llavor per cada so sil·làbic...
- Formar paraules amb lletres mòbils
- Escriure noms de persones, animals, objectes del seu vocabulari usual.
-Usar grafies convencionals, però també espontànies. De vegades representa les consonants amb qualsevol grafia, però les vocals sempre amb la grafia corresponent.
NIVELL SIL·LÀBIC ALFABÈTIC:
-Escriu parts de la paraula segons el nivell sil·làbic, unes altres tenen correspondència alfabètica, per la qual cosa algunes grafies representen síl·labes i unes altres representen ja fonemes.
Per estimular avanços en aquest nivell:
-Compondre paraules amb lletres mòbils.
-Completar lletres en una paraula.
-Comparar paraules que s'assemblen. Exemple: pesa – pela.
-Comparar sons de síl·labes directes i inverses, argumentant les seves respostes. Exemple:
sa – ase.
NIVELL ALFABÈTIC:
- Estableix correspondència entre fonema–grafía.
- Usa les grafies convencionals.
- Es pot comprendre el que escriu.
- Incentivar al xiquet a comunicar per escrit el que pensa, sent, vol, proporcionant-li situacions que ho motiven a fer-ho: carta, enviar missatges als seus amics, anotar adreces, anotar acudits.
- Fer que els xiquets repetisquen verbalment una oració i identifiquen les paraules que la formen.
- Que separen les paraules d'una oració presentada en un sol bloc.
- Afermar l'ús de la lletra majúscula per als noms propis, a l'inici d'un escrit i després del punt.
- Conduir al xiquet al descobriment de regles ortogràfiques en l'escriptura convencional, motivar-ho i iniciar-ho en l'ús pràctic d'aquestes regles, anant amb compte de no exigir la seua memorització sinó la seua ocupació en situacions pràctiques.
- Propiciar situacions que porten al xiquet a escriure en el context de la seua vida diària, despertant el seu interès a escriure per a comunicar-se.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada