Abans de complir l'any
- Imitar els sons que escolten quan parlen les persones que els envolten.
- Respondre amb sons quan un adult els parla.
- Mirar il·lustracions.
- Agafar els llibres i passar fulles amb ajuda dels seus pares.
- Reaccionar si se'ls llegeix un conte vocalitzant i fulletjant les figures que tinga
el llibre.
Nens petits (entre 1 i 2 anys)
Ja aquests nens comencen a:
Ja aquests nens comencen a:
- Fer preguntes sobre objectes que identifiquen en les il·lustracions, en general animalets o coses de la naturalesa.
- Nomenar les coses que els són conegudes.
- Assenyalar aquelles figures dels llibres que els resulten familiars.
- Fingir que saben llegir.
- Gargotejar en un paper.
- Donar-li títol als llibres i reconèixer-los per les imatges de les seues cobertes.
- Tenir un llibre preferit i demanar que els hi llegeixin molt sovint.
És molt comú que:
- Exploren els llibres de manera independent.
- Escolten històries llargues que els són llegides en veu alta.
- Narren un relat que ja els ha estat explicat.
- Diguen l'alfabet.
- Facen símbols propis per simular l'alfabet.
- Imiten sols la lectura en alta veu.
Preescolar (4 anys)
- Reconeixen signes i etiquetes en objectes que els envolten, com els recipients.
- Construeixen rimes o frases simples.
- Identifiquen i són capaços d'escriure algunes de les lletres de l'alfabet, usualment les inicials dels seus noms i els dels seus pares.
- Poden nomenar les lletres amb les quals comencen algunes paraules.
- Aconsegueixen caçar sons amb lletres.
Preescolar tardà (5-6 anys)
- Entendre les rimes i realitzar jocs de rimes.
- Caçar paraules parlades amb escrites.
- Comprendre que la lectura es realitza d'esquerra a dreta i d'alt cap avall.
- Escriure algunes lletres i nombres.
- Predir què ocorrerà en la història que se'ls llegeix.
- Explicar completament un relat que hagen escoltat.
- És important que els pares estimulen en els petits la lectura tenint en compte l'edat dels seus fills i els assoliments que hagin anat aconseguint en cada etapa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada