dijous, 13 de desembre del 2018

Mètode Doman: Lectura i Escriptura

Els mètodes de lectura basats en la filosofia de Glenn Doman porten gairebé cinquanta anys aplicant-se en nombrosos països i en diferents idiomes amb uns resultats excel·lents, fins i tot amb nens d'educació especial en el que s'han obtingut sorprenents resultats.
Glenn Doman, basava el seu mètode de lectura en a la idea que una adequada estimulació visual, amb paraules grans i en contextos molt familiars és suficient perquè els nens / es molt petits discriminin paraules a partir de l'edat en què aprenen a parlar ia utilitzar conceptes significatius.
Aquesta metodologia es desenvolupa pel mètode dels bits d'intel·ligència. Les paraules, els números, les làmines d'animals ... són ensenyades als nens en grups de 10, diverses vegades al dia i cada làmina se li mostra durant un segon. El nen al final acaba reconeixent la làmina, ja sigui un dibuix, una paraula, un quadre o un conjunt de punts.

El Mètode segueix els següents passos:

En una primera fase són cartells en cartró blanc i les lletres vermelles, totes minúscules, amb poc de separació d'almenys. Entre cada lletra. Les paraules són les més properes al nen, pare, mare, el seu nom, o coses agradables per al, aigua, biberó, ninot ... i es fan sèries normalment amb cert acostament semàntic. Es fan diàriament en sessions seqüenciades i fins que el nen reconega les paraules.

En una segona fase es confeccionen cartells  amb lletres, les lletres seguiran sent vermelles i minúscules. Les paraules tindran relació amb el cos. Les sessions seguiran igual.

En una tercera fase, els cartells  i amb lletres minúscules i les paraules seran de vocabulari domèstic,
objectes, professions accions.

En una quarta fase triant el llibre que se li va a ensenyar en el sisè pas (de no més de 150 paraules), amb text i il·lustracions ben separats. S'extreuen les paraules d'aquest llibre escrivint cadascuna en una targeta de cartolina blanca, amb lletres minúscules de color negre (per primera vegada). Aquestes paraules se li van ensenyant en l'ordre en què apareixen en el llibre, en sessions similars a les anteriors.

La cinquena fase és molt similar a l'anterior i consisteix en ensenyar frases fetes amb les paraules anteriorment preparades. Es preparen aquestes frases en cartolines i lletres negre. Aquestes targetes, de dues o tres paraules, s'uneixen amb anelles formant un llibre de fulls solts d'unes 50 pàgines.

El sisè pas consisteix en la lectura del llibre escollit per extreure paraules en el pas quart.

L'última fase se li ensenya l'alfabet, les lletres per separat. En realitat és tornar a un procediment analític, després d'haver-li ensenyat globalitats amb significat.









Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada